Az Apokalipszis pónilovasai

A szegedi "Apokalipszis Pónilovasai" wargame klub és baráti társaság közös blogja. Játék szervezés, tapasztalat megosztás és csak unaloműzés céljából.

Utolsó kommentek

  • Ysengrin: Köszi a bemutatót, csatajelentésre vevő lennék. Én is szemeztem egyébként a Two Hour Wargames szab... (2011.10.23. 09:31) 5150
  • Darken Rahl: @Viharmadár, Vihar: Jaja, Balambér így oldotta meg a veszteségek számolását. Minden figut bluet... (2011.04.24. 09:30) Impetus - Róma vs. Szürakuza
  • Viharmadár, Vihar: Jól látom, hogy a figurákat le lehet venni a base-ekről? (2011.04.24. 07:14) Impetus - Róma vs. Szürakuza
  • Viharmadár, Vihar: Nagyon tetszik az 5150 bemutató cikked. Már régóta keresek olyan rendszert,ami a Necromundához has... (2011.04.24. 07:10) 5150
  • JuronValor: Sziasztok! Tetszik az oldal! Egyszerű, de gusztusos. Azért a képeket tényleg meg kellene oldani h... (2011.03.20. 23:55) 5150
  • Utolsó 20

Linkek

5150

2011.02.07. 21:32 | Darken Rahl | 3 komment

Tavaly télen elhatároztuk, hogy jó lenne valami kis hadjáratot, hosszabb egybefüggő "kampányt" indítani, lehetőleg a Warhammer 40.000 világában. Ekkoriban mutattam be a Death Squads rendszerét, ami akkor nagy sikert aratott a klubtársak közül, többen meg is csináltuk a magunk kis csapatát. Előny, hogy nem kell kismillió figurát megvenni, kifesteni, kicsit személyesebb a játék mint pl. a 40k.

Aztán jött a vizsgaidőszak, a lelkesedés kissé lelohadt, én pedig, aki a legtöbbet játszottam és olvastam DS témában kicsit töprengeni kezdtem. Jó-jó, de nem az igazi, valami hiányzik. A tűzharcok valahogy nem voltak "igaziak", túl sok mindenben hasonlított a 40k-ra.

Először a Faction Warson akadt meg a szemem, meg is rendeltem a szabálykönyvet, ami többé kevésbé tetszett, de nem volt az igazi. Egyszer majd lehet írok róla egy részletes bemutatót, de aki tud angolul és guglizini tud, az gyorsan talál magának.

Legújabb kiszemeltem a Two Hour Wargames sci fi skirmish összecsapásokra írt, 5150-nek keresztelt rendszere. A játék nagyrészt a THW Chain reaction rendszerére épül, aminek legújabb változata ingyenesen letölthető a honlapjukról.

A könyv 3 részre tagolódik, fokozatosan vezetve be a bonyolultabb szabályokat. Vannak benne jármű, hadjárat szabályok és végül a karakterek részletesebb kidolgozására, a Star és Grunt figurák elkülönítésére is van lehetőség, ez szinte RPG szerű játékra ad lehetőséget.

"Röviden" az alap játékról, először azon belül a figurákról:

Egy figurának 3 "tulajdonsága" van, ez a REP, a fegyvere és a páncélzata.

A REP (reputation) jelképezi a kiképzést, tapasztalatot, morált és motivációt, ennek 7 szintje van. A 7-es kb. a félistenekre, az 1 kb. a kisgyerek, aggastyán kategória. A 4-es szint jelöli kb. a veterán katonát, akik már megállják a helyüket.

Fegyverből van közel és távolharci, a tulajdonságaik a következők:

-TYPE, azaz típus. Pisztoly, géppisztoly, karabély, rakétavető stb. Szerepe leginkább az Outgunned szabálynál jelentkezik. Ha valakit olyan fegyverrel lőnek, aminek nagyobb az Outgunned Ratingje (pl. géppisztollyal egy pisztolyos srácot), akkor nagyobb eséllyel lapul gyorsan vissza fedezékbe, vagy rohan világgá.

-RANGE, azaz lőtáv. Ez az a táv, ameddig bántani lehet valakit vele. Pisztoly pl. ált. 12", géppisztoly 24", puskák 48" stb.

-TARGETS, azaz célpontok. Ennyit lehet vele lőni, max. ennyi célpontra, ennyi inch szórással. Pl. egy TARGET 3-as géppisztollyal max. 3 célpontra lehet lőni egy 3"-es sávban. Persze nyugodtan lehet 3-at lőni egy figurára, vagy elosztani bármilyen módon.

-IMPACT, azaz sebzés. Páncéltól függően az a szám, ami alá kell dobni, hogy a fegyver sebezzen. Pl. egy impact 2-es pisztolynál 1-est vagy 2-est kell dobni, hogy ne csak megborítsuk, de meg is sebesítsük az ellenfelet. Ha azonban a célpont hard body armour visel, lehet hogy csak az 1-es jó. Bizonyos páncélokat bizonyos fegyverekkel nem is lehet megsebezni (pl. terminator armour vs assault rifle).

Közelharci fegyverek nincsenek túlspilázva, lehet sima, vagy power weapon ill. egy vagy két kezes. A közelharcban adnak különböző módosítókat.

A páncélok a sebzést csökkentik,  impactot csökkentve, vagy pl. a reaktív páncélzat esetén teljesen felfogva a sebzést. Aztán van ami elrejti a viselőjét, van ami közelharcban véd stb.

(Emellett az Adventures részben a figuráknak lehet még mindenféle tulajdonsága, amelyekkel személyre szabhatóbbak. Lehet különösen jó verekedő, mesterlövész, gyors, bamba stb.)

Egy kör mindig az ún. aktiválási dobással indul. Dobsz két különböző színű kockával, egyik az egyik fél, másik a másik. A nagyobbat dobó aktiválhatja azon osztagait egyesével, amelyek legalább akkora REP-űek mint a dobás, vagy nagyobbak (legnagyobb REP-től kell lefelé haladni). Aktivációit a másik reakciói megszakíthatják, erről később. Miután ezzel megvolt a másik oldal következik. Azonos dobás esetén egyik fél sem mozog, de lehet tárazni, fegyvert váltani, vagy felvenni.

A mozgás REP 1-2 esetén 6", felette 8". Lehet gyorsan mozogni, ez a lövési esélyeket csökkenti, de messzebb lehet jutni. Sérülteket lehet szállítani, le lehet hasalni stb. A mozgás kezdetén, végén vagy bárhol közben lehet lőni. Ugyancsak mozgással lehet rohamozni, amihez azonban "Wanting to charge" tesztet kell tenni, és elég veszélyes dolog.

A játék sava-borsa a reaction rendszer és a tesztek. A két talán legfontosabb az In sight és a Received fire teszt.

Az elsőt akkor kell tenni, amikor egy figura, vagy csapat látóterébe bemozog, vagy ott megjelenik (takarásból feláll pl.) egy másik figura vagy csapat. 2 kockával kell dobni a csapat REP-je alá, lehet, hogy azonnal tüzet nyitnak (2 siker), lehet hogy gyorsan elszaladnak a legközelebbi fedezékbe (1 siker és kinn voltak a szabadban), lehet hogy elsietik a lövést (1 siker és fedezékben álltak), de lehet hogy tanácstalanok és nem csinálnak semmit (0 siker).

A lövöldözés meglehetősen egyszerű. Kijelölöd melyik figura mennyit és kire lő, majd kidobod. Egy táblázat alapján megállapítod, hogy hit vagy miss. Előbbi esetén dobsz a fegyver impactjára. Lehet megöli, megsebesíti, feldönti a találat. Mindkét esetben azonban a célpontnak tennie kell egy received fire tesztet.

Ez hasonlóan történeik, 2 kocka a REP alá. Eredménye lehet, hogy a csapat visszalő, fedezékbe vonul, összekuporodik és remegve várja a sorsát, vagy elfut. Az összekuporodókat vagy menekülőket kellően közel érő baráti csapat gyülekeztetheti (RALLY).

A tűzharc akkor ér véget, amikor az egyik csapat feladja (fedezékbe kuporodik, elfut, meghal stb.) A földre került, vagy sérült ellenfeleket közelebb érve foglyul lehet ejteni, vagy brutálisabb lelkületűek egyszerűen végezhetnek velük.

Minden figurának van eleje, oldala és hátulja, ettől függően nagyon másként viselkedhet. Egy osztag például, amit oldalról vagy hátulról vesznek tűz alá, vagy rohamoznak meg igen könnyen megsemmisülhet.

A közelharc brutális és veszélyes. A megrohamozott osztag ha szemből jönnek a támadók először is lőhet (már ha megdobja a tesztet), vagyis egy beásott géppuska elleni szuronyroham finoman fogalmazva nem életbiztosítás. Erről mondjuk egyelőre nincs sok tapasztalatom, túl kockázatosnak találtam.

Nem beszéltem még a LEADER-ről, ő a csapat vezetője. Az ő legfőbb előnye, hogy biztosít bizonyos teszteknél +1 kockát a csapatnak, amivel könnyebb sikerre vinni az akciót. Ilyen pl. a roham, vagy a "maradjunk-e még harcolni?" teszt.

A játék, mint látszik meglehetősen teszt alapú. Sok táblázat van, de a legszükségesebb 6-8 elfér simán egy lapon és nem is túl bonyolult. Kicsit olyan, mintha a játékos a szakasz vezetője lenne, aki megmondja mit csináljanak az rajok, de hogy konkrétan mi is fog történni, az nincs teljesen a kezében. A reaction tesztek folyamatosan játékban tartják mindkét felet, nincs tökvakarászás, meg "fél óráig én játszok fél óráig te" effektus. Emellett rengeteg lehetőség van a reaction tesztek változtatásában, hogy az eltérő fajok eltérő viselkedését modellezzük.

Figurafüggetlen rendszerről beszélünk, ami ráadásul nagyon egyszerűen módosítható, első játék alatt hoztunk is egy házi szabályt, a lopakodásról. Sereglisták vannak hozzá, de nem bonyolult pl. Warhammer 40k-s fajok integrálása a rendszerbe.

Na egyelőre ennyit, ha van valakinek kérdése, kommenteljen nyugodtan! Sőt, örülnék ha néha kommentelne valaki, hátha nem csak magamnak írom :)

Ha van valami érdeklődés, akkor hétvégére megpróbálok összehozni egy fényképes csatajelentést.

A bejegyzés trackback címe:

https://ponilovasok.blog.hu/api/trackback/id/tr102645456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

JuronValor 2011.03.20. 23:55:51

Sziasztok! Tetszik az oldal! Egyszerű, de gusztusos. Azért a képeket tényleg meg kellene oldani hogy "nagyobbíthatóak" legyenek!

Pá!

Viharmadár, Vihar 2011.04.24. 07:10:22

Nagyon tetszik az 5150 bemutató cikked. Már régóta keresek olyan rendszert,ami a Necromundához hasonlóan kevés figurás sci-fi csaták lejátszására alkalmas (és tudom használni a régi figuráimat).
Milyen kockákat használ a rendszer?D6 vagy D10?
Illetve kitérnél az RPG elemekre is,ha időd engedi?
Fényképek mindig kellenek ;D

Ysengrin 2011.10.23. 09:31:17

Köszi a bemutatót, csatajelentésre vevő lennék. Én is szemeztem egyébként a Two Hour Wargames szabályaival, legutóbb a Modern Havok: Bongolesia doboz kapcsán, de mivel nem tudtam megrendelni őket hazánkba, ezért hamar le is mondtam róla... :)
(www.rebelminis.com/mohabobo.html)
süti beállítások módosítása