Klubból kérdezték már páran, hogy mi is ez, meg a blogon is írogatunk róla, szóval úgy döntöttem röviden bemutatom.
A játék egy ingyenesen letölthető (szabályrendszer, sereglisták stb. fenn a honlapon, nagy piros pont) történelmi wargame. Azért hívják Basic Impetusnak, mert van egy nagytestvére, az Impetus, ami nagyobb összecsapásokhoz íródott, részletesebb szabályokkal. Annyit hallottam róla, hogy a morálnak és a parancsnoki láncnak nagyobb a szerepe, idővel biztos kipróbálom :)
Egy sereg általában 7-10 egységből áll. Nincs külön pontrendszer, fix sereglisták vannak bizonyos opciókkal. Pl. egy polübioszi római sereg áll 2 közepes lovas , 4 légiós és 2 csatározó egységből. Az egyik lovas osztagot le lehet cserélni itáliai segédcsapatokra, vagy 1 légiós osztagot kivéve kapsz könnyűlovasságot, és a csatározóid hatékonyságát növeled.
A seregek nincsenek szerintem teljesen kiegyensúlyozva, de melyik rendszerben vannak :) Minden seregnek van ugyanakkor egy jellegzetes játékstílusa, ami nagyon fílinges szerintem.
A rendszer nem egyes modelleket, hanem nagyobb egységeket kezel, ami nekem több okból szimpatikus. Egyrészt felgyorsítja a játékmenetet, nem kell 25 figurát felpakolni movement trayre, leszedegetni a veszteségeket, anyázni ha domboldalból leborul az egész csapat... Másrészt a figuraszámot is leviszi, ami kevesebb festést, gyorsabban elkészülő sereget jelenthet. Pl. egy gyalogos osztag 7-8 , egy csatározó 3-4, egy lovascsapat 5-6 modellből kész van. Visszatérve az előző példára, egy római sereg kb. 40 figurából kész van.
A játék következő hatalmas pozitívuma (legalábbis számomra), hogy nem kell méregdrága figurákat megvenni hozzá. Ismét a rómais példánál maradva 1 doboz Zvezda köztársaságkori római gyalogosból és 1 lovasból kijön a sereg, commander figurákkal, jelvényhordozókkal együtt (1/72-es műanyag figurák). Ez kerül kb. 4000 forintba, ami mondjuk bizonyos W betűvel kezdődő játékok esetén kb. 1 fél egységet jelentene.
Emellett persze lehet játszani 6-10-15-28mm-es figurákkal is, de nekem az 1/72-es az ár/kinézet alapján a legszimpatikusabb. A talpméretek eltérőek, 1/72-es méretarány esetén: 12cm széles és 4(nehézgyalogos), 6 (egyéb gyalogos), 3 (csatározó), 8 (lovas) mélységűek.
A rendszerre rátérve először is ki kell jelentenem, hogy még nem látom át teljesen a dolgot, de már 6-7 csatán túl vagyok, szóval valami fogalmam azért van. Biztos sok mindent ki is hagyok, de egy általános képet próbálok adni.
Egy egységnek 5 tulajdonsága van.
Típus: miféle osztag, szerepe van mozgásnál, rohamnál stb. lehet könnyű, nehézgyalogos, csatározó, könnyű-közepes-nehézlovas, könnyű-nehéz harci szekér, "tüzérség", wagenburg, csatározók, lövő egységek, elefánt. Hogy pontosan mi mivel jár, abba nem megyek bele. Egy példa: pl. lovas osztag az erdőben rosszul harcol, rendezetlenné válik és lassabban mozog.
Mozgás: ennyiszer 2 cm-t tud az adott egység mozogni, pl. egy könnyűgyalogos osztag 8-as move-al 16 cm-t.
VBU: az egység erejét morálját, jelzi, ennyi kockával dob közelharcban, lövésnél stb. Ugyancsak szerepe van a kohéziós teszteknél. Csökkenhet, és ha 0-ra esik, akkor az egység megsemmisül.
I: az egység roham bónusza, ennyi plusz kockát kap ha rohamozik. 0-ás I-vel rendelkező egységek nem rohamozhatnak.
VD: ez a "demoralizációs érték". Gyakorlatilag csata elején összeszámolod az egységeid VD-it, és ha a csata során ennek az értéknek több mint a fele megsemmisül, a sereg felbomlik. Ha valamelyik sereg felbomlik, akkor ott a csata véget is ér.
Emellett lehet még az osztagnak képessége, vagy különleges fegyvere. Pl. pikák, hosszú lándzsák, dobógerelyek, parittyák, pilum stb.
Minden egység rendelkezik egy Zone of Control-al. Ez az egység előtti 10-cm-es terület. Ezen belül csak az egység felé, vagy attól elfele mozoghat az ellenség. Kivétel persze, ha háttal állnak a ZoC-nak, ebben az esetben mehetnek előre is, de rendezetlenné válnak.
A játék a terep felrakással és a támadó-védő szerepek eldöntésével indul. A védőnek nagyobb befolyása van a terep elrendezésére, viszont elsőként pakolja fel a seregét, amire a támadó így reagálni tud.
Ezután kezdődik maga a csata. Minden kör elején kezdeményezés dobással dől el, hogy melyik sereg cselekedhet először. Ez 2d6 vs. 2d6 amihez +2 járul, ha a sereg generálisa még életben van. Mi annyi kiegészítést vezettünk be, hogy a dobást nyerő fél átadhatja az ellenfélnek a kezdeményezést.
Az egységeket egyesével kell aktiválni, egy egység mozoghat, lőhet, harcolhat, vagy rendezheti a sorait. Utóbbi esetén nem mozoghat, de elég nagy negatív módosítóval lőhet. Közelharcban nem lehet rendeződni.
A mozgás a játék egyik nagyon lényeges pontja, a bonyolultabb manőverek pl. fordulás és menetelés, hátrálás, oldalazás az egység rendezetlenné (disordered) válásával jár. Ugyancsak ez történik, ha egy egység veszteségeket szenved, vagy pl. egy lovas egység erdőn halad át. A rendezetlenség több okból is rossz, egyrészt az egység "harci potenciálja" :) csökken, másrészt bonyolultabb manőverekre nem képes, amíg nem rendeződik újra.
A lövés tapasztalataim alapján nem döntő hatású, bár főleg karthágói-római csatákat vívtunk eddig, ahol a fő lőfegyver a gerely, ami nem valami pusztító fegyver. Fő szerepe inkább az, hogy megbontsa az ellenséges alakzatot a roham előtt.
Leírok egy példa lövést: a csatározó skirmisherjeim meg akarják lőni az előttük álló római légiósokat. A lőtáv 10 cm, aminek a két talp közepe között kell meglennie (a lövő osztag talpjának közepe, és a célpont bármely oldalának közepe között pontosabban). Ez megvan. A csatározóim VBU-ja 2, amiből levonódik a gerely módosítója gyalogság ellen, így 1 kockával lövök.
Minden 6-os és dupla 5-ös egy-egy veszteséget jelent. A veszteséget elszenvedő ekkor kohéziós tesztet tesz. Fogja a VBU-ját és levonja belőle a veszteségeket, majd dob d6-al. Amennyivel meghaladja a dobás a célszámot, annyival csökken a VBU, emellett az egység rendezetlenné válik. Ha megdobja, akkor csak simán rendezetlen, a VBU nem csökken. Egy rendezetlen osztag ha meg is dobja, akkor is csökken 1-el a VBU-ja. Remélem érthető :)
A közelharc hasonlóan zajlik, csak mindkét fél dob. Rohamozók ha még nem szenvedtek VBU veszteséget hozzáadhatják az I bónuszukat is. Amelyik fél elrontja a kohéziós tesztjét, az menekül, a másik üldözhet ha akar. Ha akar és utoléri akkor újabb közelharc.
Tapasztalataim alapján a közelharc roppant véres és forgandó :)
Na tömören a szabályrendszerről ennyit. A játék nagyon pörgős (1óra 1 csata) és változatos, gyorsan megtanulható szabályokkal. A rendszerben van néhány kérdéses pont (pl. mi történik ha egy egység lemenekül a tábláról?), de ezek nem rontják el a játékot, általában apró részletek. Természetesen a római köztársaságkor nem az egyetlen lehetséges időszak, a középkor végéig vannak mindenféle korszakokhoz listák. Emellett van a játéknak 17-18. századi, Napóleon korabeli és fantasy változata is, sőt ókori tengeri csatákhoz is van egy kiegészítés.
Na a végére pár link, a játék honlapjára, és a Plastic Soldier Review oldalra, ahol mindenki megtalálhatja a seregéhez passzoló figurákat.
Utolsó kommentek