Az Apokalipszis pónilovasai

A szegedi "Apokalipszis Pónilovasai" wargame klub és baráti társaság közös blogja. Játék szervezés, tapasztalat megosztás és csak unaloműzés céljából.

Utolsó kommentek

  • Ysengrin: Köszi a bemutatót, csatajelentésre vevő lennék. Én is szemeztem egyébként a Two Hour Wargames szab... (2011.10.23. 09:31) 5150
  • Darken Rahl: @Viharmadár, Vihar: Jaja, Balambér így oldotta meg a veszteségek számolását. Minden figut bluet... (2011.04.24. 09:30) Impetus - Róma vs. Szürakuza
  • Viharmadár, Vihar: Jól látom, hogy a figurákat le lehet venni a base-ekről? (2011.04.24. 07:14) Impetus - Róma vs. Szürakuza
  • Viharmadár, Vihar: Nagyon tetszik az 5150 bemutató cikked. Már régóta keresek olyan rendszert,ami a Necromundához has... (2011.04.24. 07:10) 5150
  • JuronValor: Sziasztok! Tetszik az oldal! Egyszerű, de gusztusos. Azért a képeket tényleg meg kellene oldani h... (2011.03.20. 23:55) 5150
  • Utolsó 20

Linkek

Basic Impetus

2010.10.24. 16:43 | Darken Rahl | 3 komment

Klubból kérdezték már páran, hogy mi is ez, meg a blogon is írogatunk róla, szóval úgy döntöttem röviden bemutatom.

A játék egy ingyenesen letölthető (szabályrendszer, sereglisták stb. fenn a honlapon, nagy piros pont) történelmi wargame. Azért hívják Basic Impetusnak, mert van egy nagytestvére, az Impetus, ami nagyobb összecsapásokhoz íródott, részletesebb szabályokkal. Annyit hallottam róla, hogy a morálnak és a parancsnoki láncnak nagyobb a szerepe, idővel biztos kipróbálom :)

Egy sereg általában 7-10 egységből áll. Nincs külön pontrendszer, fix sereglisták vannak bizonyos opciókkal. Pl. egy polübioszi római sereg áll 2 közepes lovas , 4 légiós és 2 csatározó egységből. Az egyik lovas osztagot le lehet cserélni itáliai segédcsapatokra, vagy 1 légiós osztagot kivéve kapsz könnyűlovasságot, és a csatározóid hatékonyságát növeled.

A seregek nincsenek szerintem teljesen kiegyensúlyozva, de melyik rendszerben vannak :) Minden seregnek van ugyanakkor egy jellegzetes játékstílusa, ami nagyon fílinges szerintem.

A rendszer nem egyes modelleket, hanem nagyobb egységeket kezel, ami nekem több okból szimpatikus. Egyrészt felgyorsítja a játékmenetet, nem kell 25 figurát felpakolni movement trayre, leszedegetni a veszteségeket, anyázni ha domboldalból leborul az egész csapat... Másrészt a figuraszámot is leviszi, ami kevesebb festést, gyorsabban elkészülő sereget jelenthet. Pl. egy gyalogos osztag 7-8 , egy csatározó 3-4, egy lovascsapat 5-6 modellből kész van. Visszatérve az előző példára, egy római sereg kb. 40 figurából kész van.

A játék következő hatalmas pozitívuma (legalábbis számomra), hogy nem kell méregdrága figurákat megvenni hozzá. Ismét a rómais példánál maradva 1 doboz Zvezda köztársaságkori római gyalogosból és 1 lovasból kijön a sereg, commander figurákkal, jelvényhordozókkal együtt (1/72-es műanyag figurák). Ez kerül kb. 4000 forintba, ami mondjuk bizonyos W betűvel kezdődő játékok esetén kb. 1 fél egységet jelentene.

Emellett persze lehet játszani 6-10-15-28mm-es figurákkal is, de nekem az 1/72-es az ár/kinézet alapján a legszimpatikusabb. A talpméretek eltérőek, 1/72-es méretarány esetén: 12cm széles és 4(nehézgyalogos), 6 (egyéb gyalogos), 3 (csatározó), 8 (lovas) mélységűek.

A rendszerre rátérve először is ki kell jelentenem, hogy még nem látom át teljesen a dolgot, de már 6-7 csatán túl vagyok, szóval valami fogalmam azért van. Biztos sok mindent ki is hagyok, de egy általános képet próbálok adni.

Egy egységnek 5 tulajdonsága van.

Típus: miféle osztag, szerepe van mozgásnál, rohamnál stb. lehet könnyű, nehézgyalogos, csatározó, könnyű-közepes-nehézlovas, könnyű-nehéz harci szekér, "tüzérség", wagenburg, csatározók, lövő egységek, elefánt. Hogy pontosan mi mivel jár, abba nem megyek bele. Egy példa: pl. lovas osztag az erdőben rosszul harcol, rendezetlenné válik és lassabban mozog.

Mozgás: ennyiszer 2 cm-t tud az adott egység mozogni, pl. egy könnyűgyalogos osztag 8-as move-al 16 cm-t.

VBU: az egység erejét morálját, jelzi, ennyi kockával dob közelharcban, lövésnél stb. Ugyancsak szerepe van a kohéziós teszteknél. Csökkenhet, és ha 0-ra esik, akkor az egység megsemmisül.

I: az egység roham bónusza, ennyi plusz kockát kap ha rohamozik. 0-ás I-vel rendelkező egységek nem rohamozhatnak.

VD: ez a "demoralizációs érték". Gyakorlatilag csata elején összeszámolod az egységeid  VD-it, és ha a csata során ennek az értéknek több mint a fele megsemmisül, a sereg felbomlik. Ha valamelyik sereg felbomlik, akkor ott a csata véget is ér.

Emellett lehet még az osztagnak képessége, vagy különleges fegyvere. Pl. pikák, hosszú lándzsák, dobógerelyek, parittyák, pilum stb.

Minden egység rendelkezik egy Zone of Control-al. Ez az egység előtti 10-cm-es terület. Ezen belül csak az egység felé, vagy attól elfele mozoghat az ellenség. Kivétel persze, ha háttal állnak a ZoC-nak, ebben az esetben mehetnek előre is, de rendezetlenné válnak.

A játék a terep felrakással és a támadó-védő szerepek eldöntésével indul. A védőnek nagyobb befolyása van a terep elrendezésére, viszont elsőként pakolja fel a seregét, amire a támadó így reagálni tud.

Ezután kezdődik maga a csata. Minden kör elején kezdeményezés dobással dől el, hogy melyik sereg cselekedhet először. Ez 2d6 vs. 2d6 amihez +2 járul, ha a sereg generálisa még életben van. Mi annyi kiegészítést vezettünk be, hogy a dobást nyerő fél átadhatja az ellenfélnek a kezdeményezést.

Az egységeket egyesével kell aktiválni, egy egység mozoghat, lőhet, harcolhat, vagy rendezheti a sorait. Utóbbi esetén nem mozoghat, de elég nagy negatív módosítóval lőhet. Közelharcban nem lehet rendeződni.

A mozgás a játék egyik nagyon lényeges pontja, a bonyolultabb manőverek pl. fordulás és menetelés, hátrálás, oldalazás az egység rendezetlenné (disordered) válásával jár. Ugyancsak ez történik, ha egy egység veszteségeket szenved, vagy pl. egy lovas egység erdőn halad át. A rendezetlenség több okból is rossz, egyrészt az egység "harci potenciálja" :) csökken, másrészt bonyolultabb manőverekre nem képes, amíg nem rendeződik újra.

A lövés tapasztalataim alapján nem döntő hatású, bár főleg karthágói-római csatákat vívtunk eddig, ahol a fő lőfegyver a gerely, ami nem valami pusztító fegyver. Fő szerepe inkább az, hogy megbontsa az ellenséges alakzatot a roham előtt.

Leírok egy példa lövést: a csatározó skirmisherjeim meg akarják lőni az előttük álló római légiósokat. A lőtáv 10 cm, aminek a két talp közepe között kell meglennie (a lövő osztag talpjának közepe, és a célpont bármely oldalának közepe között pontosabban). Ez megvan. A csatározóim VBU-ja 2, amiből levonódik a gerely módosítója gyalogság ellen, így 1 kockával lövök.

Minden 6-os és dupla 5-ös egy-egy veszteséget jelent. A veszteséget elszenvedő ekkor kohéziós tesztet tesz. Fogja a VBU-ját és levonja belőle a veszteségeket, majd dob d6-al. Amennyivel meghaladja a dobás a célszámot, annyival csökken a VBU, emellett az egység rendezetlenné válik. Ha megdobja, akkor csak simán rendezetlen, a VBU nem csökken. Egy rendezetlen osztag ha meg is dobja, akkor is csökken 1-el a VBU-ja. Remélem érthető :)

A közelharc hasonlóan zajlik, csak mindkét fél dob. Rohamozók ha még nem szenvedtek VBU veszteséget hozzáadhatják az I bónuszukat is. Amelyik fél elrontja a kohéziós tesztjét, az menekül, a másik üldözhet ha akar. Ha akar és utoléri akkor újabb közelharc.
Tapasztalataim alapján a közelharc roppant véres és forgandó :)

Na tömören a szabályrendszerről ennyit. A játék nagyon pörgős (1óra 1 csata) és változatos, gyorsan megtanulható szabályokkal. A rendszerben van néhány kérdéses pont (pl. mi történik ha egy egység lemenekül a tábláról?), de ezek nem rontják el a játékot, általában apró részletek.  Természetesen a római köztársaságkor nem az egyetlen lehetséges időszak, a középkor végéig vannak mindenféle korszakokhoz listák. Emellett van a játéknak 17-18. századi, Napóleon korabeli és fantasy változata is, sőt ókori tengeri csatákhoz is van egy kiegészítés.

Na a végére pár link, a játék honlapjára, és a Plastic Soldier Review oldalra, ahol mindenki megtalálhatja a seregéhez passzoló figurákat.

www.dadiepiombo.com/basic2.html

www.plasticsoldierreview.com/Periods.aspx

Címkék: játékismertető impetus

A bejegyzés trackback címe:

https://ponilovasok.blog.hu/api/trackback/id/tr372395411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kabaman 2010.10.24. 22:02:49

Nagyon király poszt, minden benne van érthetően és röviden! Ha engedélyt adsz, a linket bemásolom a blogba.

Csak így tovább!

Darken Rahl 2010.10.25. 12:36:25

Köszi :) Nyugodtan másold be.

Ck 2010.10.31. 19:46:13

Csubi asszem először a szerkesztőnek kell felvennie a tagok közé aztán nekem visszajelölni. Javíts ki ha tévedek.
süti beállítások módosítása